Het is op dit moment een ergernis bij veel consumenten: zij kunnen alleen met veel pijn en moeite hun eigen dosier bij het BKR inzien. Sylvester Eijffinger vind dat het makkelijker moet worden voor cliënten om zelf bij hun eigen gegevens te kunnen komen. Het moet zelfs mogelijk zijn om bepaalde gegevens te kunnen aanpassen en te corrigeren. Sylvester Eijffinger is op dit moment bij het Bureau Krediet Registratie de nieuwe voorzitter. Hij sprak deze week met diverse kranten (van het GPD).
Wat is hun taak precies?
Het Bureau Krediet Registratie houdt van alle consumenten, die een lening aangaan, de gegevens bij. Hierdoor kunnen geldverstrekkers testen of een consument wel een nieuwe lening kan aangaan. Heeft degene een betalingsachterstand opgelopen? Dan krijgt degene meestal een achterstandnotering. Deze is er in verschillende gradaties. Zo kan er met een type A1-codering soms nog wel gewoon geleend worden.
Hoe inzage in eigen gegevens?
Op dit moment gaat dat omslachtig. Een aanvraag moet schriftelijk gedaan worden. Daarbij moet men ook een kopie van een paspoort of ander legitimatiebewijs meesturen. Daarnaast kost de aanvraag ook nog eens geld. Sylvester Eijffinger, afkomstig uit Tilburg en afgestudeerd econoom, ziet de oplopende schulden van de consumenten als een behoorlijk fors probleem. Veel jongeren zitten nu al tot aan de nek in de schulden. Het BKR moet opener worden, men moet zich bewuster worden van de schulden die men heeft.
Hoe zit het met u?
Hoe zit het met uw financiële huishouding? Bent u zich eigenlijk wel goed bewust van uw schulden, als u die heeft? Soms kan het wonderen doen wanneer u uw eigen inkomsten en uitgaven eens netjes naast elkaar op een rijtje zet. Op veel zaken kunt u nog vast wel meer bezuinigen, zodat u misschien wel meer overhoud straks om uw schulden te kunnen afbetalen.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.