Een mobiel abonnement heeft veel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld prepaid telefonie. Maandelijks ontvang je een vast aantal belminuten en eventueel internet mb’s. In verhouding bel, sms en internet je veel goedkoper dan wanneer je gebruik maakt van prepaid telefonie. Heb je echter een negatief BKR maar wil je ondanks dat toch een Mobiel abonnement afsluiten? Dit is zeker mogelijk maar niet bij elke telecomprovider. We informeren je op deze pagina over het afsluiten van een telecom abonnement, zonder dat de provider daarvoor eerst een BKR-controle uitvoert. Overigens is er enkele jaren geleden door enkele grote, bekende telecomproviders besloten om mensen met een negatief BKR niet langer uit te sluiten als klant.
Providers doen geen BKR-check meer
Het is gewoon mogelijk om een telecom abonnement af te sluiten, ook al heb je een achterstandscodering ontvangen. Vrijwel geen enkele telecom provider doet nog een controle bij het Bureau Krediet Registratie, aangezien de meeste providers sinds 2011 hebben besloten geen deelnemer meer te zijn. Dus ook al sta je geregistreerd bij het BKR met een negatieve BKR-codering, dan nog is het mogelijk om gewoon een mobiel abonnement af te sluiten. Providers die geen controle meer doen zijn o.a. Telfort en KPN. Voor 2011 waren telecom providers deelnemer bij het BKR. Consumenten konden in die tijd geen abonnement afsluiten wanneer ze negatief geregistreerd stonden bij het BKR. De providers moesten ook betalingsachterstanden doorgeven aan het Bureau Krediet Registratie. Deze gegevens werden vijf jaar lang bewaard en gedurende die tijd was het voor mensen niet mogelijk om een lening af te sluiten of een hypotheek aan te vragen. De telecom providers vonden de gevolgen van een BKR-registratie voor hun klanten echter dermate ernstig, dat ze gezamenlijk besloten voortaan betalingsachterstanden niet meer door te geven. Zij waren van mening dat de gevolgen van een BKR-registratie heel veel problemen veroorzaakten op andere gebieden die niets met abonnementen te maken hadden.
Preventel
In plaats van samen te werken met het BKR, werken telecom providers nu samen met Preventel. Deze instantie brengt duidelijk in kaart wat de kredietwaardigheid van consumenten is. Heb jij (te)veel kredieten afgesloten? Dan kan een provider beslissen om je geen telefoonabonnement te verstrekken. Het is echter wel altijd mogelijk om een goedkope sim-only abonnement af te sluiten. Dit is een abonnement zonder dat je er een telefoon bij krijgt.